lunes, 22 de septiembre de 2008

Per una mobilitat més sostenible a Castelló


Des del col·lectiu Castelló en Bici volem aprofitar la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible per tornar a posar damunt de la taula les manques que patim en la ciutat de Castelló. Independentment de què tinguem una visió crítica de les mesures implantades per la corporació municipal (perquè som usuaris diaris de la bicicleta i això ens fa exigents), hem de reconèixer que l'engegada del Bicicas (sistema de préstec de bicicletes) i la incorporació de nous carrils bici, suposen certs avanços.
Hi ha qui pensa que el Dia europeu sense Cotxes (22 de setembre) hauria de desaparèixer perquè ningú fa cas i tothom agafa el vehicle contaminant com un dia més; res més lluny. Fer això seria, des de el nostre punt de vista, un error total. Molts al·leguen la manca d'un transport públic com Déu mane (en el sentit d'uns temps d'espera raonables -no més enllà de deu minuts- o preferència sobre els cotxes a l'hora de circular): no hi ha una alternativa real, aquesta raó és inqüestionable. Després tenim el grup de conductors que són incondicionals del cotxe, no ja per motius de treball o altra necessitat, sinó perqué volen anar a tot arreu asseguts sobre les quatre rodes. I és a aquest grup social minoritari al que l'Ajuntament ha de dirigir la seua gestió per tal de ficar-los barreres, en benefici de la resta de la comunitat. Per tant, considerem que l'Ajuntament de Castelló té moltes possibilitats d'actuació si realment vol promoure la mobilitat sostenible:
  1. Avançar cap una cultura de la mobilitat urbana on el cotxe no siga intocable i estiga per damunt del ciutadans actuant sobre les dobles files, les velocitats màximes incomplides contínuament i aplicar mesures restrictives al cotxe en benefici de vianants, ciclistes i transport públic. Com ara, crear zones peatonals i zones 30 en altres barris fora del centre històric, suprimir llocs d'estacionament per aconseguir carrils bici més eficients o deixar d'invertir milionades en aparcaments soterranis que afavoreixen encara més l'ús dels cotxes.
  2. Apostar decididament per la bicicleta com vehicle de transport urbà i no sols d'oci, amb la redacció d'un Pla Director de la bicicleta per a la nostra ciutat.
  3. No serveix de res fomentar l'ús de la bicicleta si els seus usuaris no se senten segurs en els carrers. Cal incorporar mesures específiques que facen menys perillós el trànsit i que proporcionen seguretat tant a vianants com a ciclistes i per tant pensem que s'ha de continuar amb la creació d'itineraris per a bicicletes. Els carrers ciclables (carrers tranquils compartits amb cotxes que tenen velocitat limitada a 30 ) són una bona opció, però les voreres bici (com la de l'avinguda del Rei) són nefastes per a ciclistes i vianants.Necessitem mesures valentes com les preses per l'alcalde de Benicàssim, al qual, des de aquestes línies volem reconèixer el seu treball.
  4. Potenciar el Bicicas (ampliar la xarxa, millorar les bicicletes, allargar horaris, connectar els punts de prèstec amb itineraris ciclables), instal·lar aparcaments per a bicicletes segurs, estables i ben senyalitzats i editar fullets informatius sobre mobilitat en bici per la ciutat (que a dia de hui pràcticament no existeixen).
  5. Afavorir la intermodalitat amb la introducció de aparcaments de bicicleta vigilats en estacions, com la de Renfe, i en localitzacions clau per al canvi de medi de transport.
  6. El troleibús està bé però una inversió tan gran no era necessària. Pensem que s'hauria d'haver destinat al servei d'autobusos urbans, que encara ha de millorar molt: disminuir els temps d'espera, condicionar carrils bus-taxi exclusius, facilitar abonaments atractius, etc. així com aprofitar les noves tecnologies mecàniques com el gas natural o biodiesel que ja són a importants ciutats com València o Barcelona.
Aquestes són algunes de les moltes mesures que un Ajuntament pot emprendre si realment vol fer una ciutat més sostenible, més amable per a les persones, més agradable per a viure, en definitiva.
Nosaltres, la ciutadania, no podem fer-ho; han de ser els polítics i gestors municipals, amb voluntat real i valentia.Nosaltres només podem col·laborar, amb les nostres actituds i conductes diàries, a què la ciutat avance en aquell sentit. Nosaltres, Castelló en Bici, podem, volem i estem fent-ho cada dia, quan utilitzem la bicicleta per a moure'ns per la ciutat enlloc del cotxe.

No hay comentarios: